Tags

, ,

Bundel epazote

EUREKA! Ik heb het gevonden. 

September, October, het wordt weer tijd van de witte boontjes.  Op de markt liggen ze mooi opgestapeld in doorschijnende plastiek pakjes.  Vijf pesos voor een. Ik koop er twee en meteen wordt mij een bundel groen kruid toegestoken. Ik heb het nodig om met de boontjes mee te laten koken wordt mij op het hart gedrukt.

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik de naam niet kon onthouden, het was dan ook onmogelijk om het op te zoeken.

Epazote…Het is mij eindelijk gelukt. Nog met zeven andere namen was het moeilijk om vinden. Maar dank zij de uitleg in Wikipedia…

Hier zijn de namen in het engels, niet moeilijk om te vertalen.  Mexican Tea, Wormseed, Pigweed, West Indian Goosefoot, Hedge Mustard, Jerusalem Parsley en Pazote.

Ik heb epazote zelf trachten te groeien maar het wil mij niet lukken, ik heb meer zaad dan blad, wat mijn bedoeling niet is, maar toch schijnt gebruikt te worden om wormen uit te drijven.

Op zich is de smaak erg scherp, maar eens dat het meegekookt wordt is het beter om het kruid na enkele minuten te verwijderen wil men iets van de smaak bewaren.

Ja die smaak, hij wordt vergeleken met, schrik niet, citrus, petrolium, terpenpentijn, munt en kamfer.

